top of page
Keresés

ESŐERDŐK PUSZTULHATNAK KI AZ EU ÚJ SZABÁLYA MIATT

Olyan tetemes adminisztrációs és dokumentációs terhet hoz magával a januárban életbe lépő MiFID 2., hogy félő, a sok papírhasználat miatt még az esőerdők is veszélybe kerülnek – nagyjából ehhez hasonló vélemények születtek az új uniós irányelvnek való megfeleléssel kapcsolatban a Portfolio MiFID 2-ről szóló konferenciáján. A szekció panelrésztvevői szerint nem a privátbanki, hanem az alsóbb jövedelmi rétegbe tartozó ügyfeleknél jelent majd nagy kihívást a MiFID 2. mindennapokba ültetése, és ennek megértetése.

Rokob Imre, a Dorsum üzletfejlesztési igazgatója előadásában a befektető-védelmi intézkedések IT-oldali megvalósításáról beszélt. A személyes ügyféltalálkozókkal kapcsolatban kiemelte a dokumentációs csomag okozta kihívásokat, nem mindegy, hogy milyen információt kap végül az ügyfél a találkozó végén. A riportingnál pedig a tranzakció előtt és után is figyelni kell a felépítésre.

Az ösztönzőkkel kapcsolatban arra készül a Dorsum, hogy a magyar piacon nem független tanácsadást nyújtó szolgáltatók lesznek többségben. Így az ösztönzőket mindenképp a szolgáltatás minőségének javítására kell majd költeni, illetve erre kell tudni elszámolni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy szolgáltatásjavításnak minősül például, ha folyamatosan nézi a szolgáltató az ügyfél portfólióját és annak változását, illetve magának az ügyfélnek is lehetőséget biztosít a saját portfóliójának átalakítására

A következő előadásban Kolossay Balázs, a Monolith Rendszerház arra igyekezett felhívni a figyelmet, hogy a jogi megfelelés mellett az üzleti megoldásokra is koncentrálniuk kell azoknak a piaci szereplőknek, akiknek januártól meg kell felelniük a MiFID 2. kihívásainak.

Mikulás Imre, a Monolith Rendszerház partnere az előadásban arra is kitért, hogy az elsődleges cél a MiFID 2. kapcsán valamennyi szereplő számára a határidőre történő törvényi megfelelés. Kiemeli ugyanakkor, hogy az elsődleges cél üzleti megoldást adni a megnövekedett követelményekre és adminisztrációs terhekre, ami a jogszabályi megfelelést is magában hordozza.

A szekciót záró panelbeszélgetésben a résztvevők az ügyféloldali kihívásokról beszélgettek. Bálint Attila, a Raiffeisen Privátbank és Alapkezelő vezérigazgatója szerint a MIFID 2. bevezetése mindenképpen pozitív lépés a befektetési piac számára, a kihívást inkább az ezzel járó dokumentációs kötelezettség jelenti. Gyakorlatilag olyan mennyiségű papírt kell tudni legyártani az ügyfeleknek minden ügylet után, hogy félő, az esőerdők pusztulásra vannak ítélve. Horváth István, a K&H Private Banking igazgatója szerint a versenyt nem fogja fokozni az új irányelv, a kisebb szereplőknek az eddigieknél is nehezebb lesz az üzlet fenntartása. Ügyfél oldalról pedig mindenképp kihívás, hogy meg kell tudni nekik mutatni, hogy az adott termék vagy szolgáltatás milyen pluszt jelent számukra. Szécsényi Bálint, az Equilor Befektetési Zrt. vezérigazgatója előnyként éli meg ezeket a változásokat a piacon, ugyanakkor kiemeli, hogy a MiFID 2. a likviditás csökkenése irányába hathat, mivel a szigorú szabályok miatt lehet, hogy az ügyfelek egyéb, alternatív befektetések mellett döntenek, semmint részvényt vagy befektetési alapot vegyenek. Takács András, az OTP Bank Vagyonkezelési és Megtakarítási Szolgáltatási Igazgatóság ügyvezető igazgatója úgy véli, hogy alsóbb jövedelmi szegmensben lévő ügyfeleknél lesz az új szabályoknak nagyobb korlátja, esetükben félő, hogy nem lesz meg az a kommunikációs közeg, amellyel a pénzügyi tudatosságot fejleszteni tudják.

Szerinte nem volt szerencsés, hogy az EU-s hatóságok a tőkepiac minden részéhez hozzányúltak az új szabályokkal, célszerűbb és hatékonyabb lett volna a piac egy-egy konkrét szegmensére koncentrálni és ott végrehajtani a változásokat. Ezzel a lépéssel lehet, hogy az EU nem azt éri el, amit eredetileg szeretett volna – emeli ki Takács Andrást.

A prémium banki ügyfelek többsége ma már nem nagyon szeret fiókba járni, így magának a személyes találkozónak a létjogosultsága is napról napra megkérdőjeleződik – mondja Horváth István. Ugyanakkor az ügyfeleknek az online tanácsadás útján is lehet értéket teremteni, és ezzel kell összefűzni a költségek jövőbeni kialakítását is. Bálint Attila szerint a generációváltásra is fontos figyelni, az új ügyfélgeneráció igényli a korszerű IT-megoldásokat. A pénzügyi edukációt eddig is a bankok és befektetési szolgáltatók adták át az ügyfélnek. Kérdés, hogy ha a személyes tanácsadás háttérbe szorul, akkor ezt a tudást hogyan kapja meg az ügyfél – teszi fel a kérdést Szécsényi Bálint.

Forrás: Portfolio

Comments


bottom of page